Publiceret: 08. dec. 2023

Fremtidens digitale vandmåler skal hjælpe aarhusianerne med at spare på vandet

Kamstrups Digitale Vandmåler
Kamstrups digitale vandmåler, som tilføres digitale add on løsninger i projektet Foto: Kamstrup

Digitale vandmålere skal i fremtiden gøre det lettere og bedre at være kunde hos Aarhus Vand. Sammen med Kamstrup og Systematic skal digitaliseringen af nye vandmålere løftes.

I dag aflæser Aarhus Vands kunder deres vandforbrug manuelt og indsender et tal for dette årligt. Men i fremtiden skal det være slut med de manuelle manøvrer. Aarhus Vand har derfor startet et innovationsprojekt op med Kamstrup og Systematic for sammen at videreudvikle de digitale vandmålere, der allerede findes på markedet.

De nye smarte målere vil gøre os i stand til at fjernaflæse vandforbrug. Vi håber, at det vil være til stor tilfredshed for vores kunder, idet de slipper for manuel aflæsning. Samtidig kan vi give en bedre service og driftsoptimere, fordi vi får realtidsdata på kundernes vandforbrug.
- Helle Pernille Hansen, teamleder, Aarhus Vand

Konstant adgang til data om vandforbrug

Det unikke ved projektet er ifølge Helle Pernille Hansen den innovation, som bliver koblet på. I stedet for at installere tilgængelige målere på markedet, vil Aarhus Vand fokusere på den digitale udvikling af en løsning, som giver stor værdi for kunderne.

”Målet er bl.a. at udvikle en kundeplatform, som giver konstant adgang til data om vandforbrug. Det bliver et incitament for vores kunder til både at spare på vandet og reagere hurtigere ved et ekstraordinært vandforbrug,” siger Helle Pernille Hansen.

Målet er en fremtidssikret løsning

Innovationen kan bl.a. ligge i, hvordan data om vandforbrug præsenteres for forskellige kundegrupper, og hvorvidt andre typer af sensorer til fx at måle tryk også skal være en del af løsningen.

Karina Citat
Vi har tilført et lag af innovation til projektet. Det skyldes et ønske om, at de nye intelligente vandmålere bliver den bedste og mest fremtidssikrede løsning til gavn for vores kunder og os selv.
- Karina Topp, CEO, Aarhus Vand

Projektet begynder med en innovationsproces

Aarhus Vand påbegynder projektet med innovationsdelen, hvor Systematic bliver den drivende kraft med ansvar for at få data i spil på de rigtige måder.

Vi byder ind med solid erfaring med innovationsprocesser og et stærkt hold, som har viden om it-udvikling fx i forhold til brugervenlighed, data science, netværk, integration og frontend-udvikling. Vi er meget begejstrede for at være en del af projektet og ser frem til samarbejdet.
- Maiken Gustafsson, innovation manager, Systematic.

Udrulning har start i Aarhus Syd

Kamstrup vil levere digitale vandmålere og bidrage med løsninger til kommunikationsdelen. Desuden har de også en opgave i etableringen af en udrulning, hvor første etape har start i Aarhus Syd i 2025 til 17.000 kunder.

Vi glæder os over samarbejdet med Aarhus Vand og ser frem til at digitalisere vandforsyningen i Aarhus til gavn for både Aarhus Vand og forbrugerne. Med Aarhus Vand som frontrunnere inden for reduktion af vandspild og Kamstrups unikke teknologi til dette, får Aarhus Vand rigtig gode forudsætninger for at optimere deres distributionsnetværk og yde en endnu bedre service til de aarhusianske forbrugere
- Mads Sckerl, Senior Vice President for Kamstrups vandforretning.

Aarhus Vand ser frem til dette innovationspartnerskab.

”Vi er gået sammen med nogle af de dygtigste i branchen inden for digitalisering og digitale vandmålere. Jeg er sikker på, at vi sammen vil definere en løsning, som gør det lettere og bedre at være kunde hos Aarhus Vand, som minimerer vandspild og gør os mere bæredygtige, siger Karina Topp, CEO, Aarhus Vand.

Målene i innovationsprojektet er kort fortalt:

• Implementering af et fjernaflæst digitalt vandmålersystem, som skaber ny værdi for vores kunder
  • Adgang til realtidsdata i forhold til vandforbrug og evt. andre data udgør en ny service og kan blive katalysator for ændret forbrugeradfærd (minimere vandforbrug)
  • Optimering af vandforsyning med minimalt energiforbrug og vandtab via adgang til realtids-data
  • Udarbejde et system til fjernaflæsning, som er tilpasset kunderne og deres behov for brugerflade
  • Sikre et system som er åbent, fleksibelt og skalérbart og som tillader kontinuerlig forbedring

For yderligere information kontakt:

Karina Topp, CEO i Aarhus Vand A/S:

Karina.Topp@aarhusvand.dk, +45 5157 6351

Helle Pernille Hansen, teamleder, Aarhus Vand A/S:

Helle.Pernille.Hansen@aarhusvand.dk, +45 2091 6701