Vandtårn i Aarhus bliver lysinstallation - 28.08.2017

Vandtårnet i Hasle lægger snart beton til en lysinstallation, der skal gøre vandtårnet til et pejlemærke for Aarhus og skabe positiv opmærksomhed på boligområdet Bispehaven, der har vandtårnet liggende i ”baghaven”.

Vandtårnet er i forvejen kendt af de fleste aarhusianere med sin markante ”paddehatteform” og beliggenheden i Hasle ud til Ringvejen. Tårnet er 32 meter højt, det rager 108 meter op over havets overflade og kan ses 10 kilometer væk. Det er ejet af Aarhus Vand og er det eneste vandtårn i byen, der stadig er i drift. Det er bygget i 1970 og kan rumme 2.100 kubikmeter vand. Udover at fungere som reservoir for drikkevand sikrer tårnet vandtrykket i området. Vandet pumpes fra vandværket op i den øverste del af tårnet, og så sørger tyngdekraften for, at vandet kommer ud til forbrugerne med tilpas tryk på.

Nu får den grå beton på vandtårnet en lyssætning, der – ikke mindst om aftenen - skal gøre det til et pejlemærke for området omkring Bispehaven - og for resten af byen. Det er Aarhus Vand og Center for Byens Anvendelse i Aarhus Kommune, der står bag projektet, som bliver en del af ”Lys på Aarhus”. Det er projekter, der handler om at bruge lys til at skabe attraktive byrum, gader og pladser, der kan forme og understøtte byens liv nu og i fremtiden. Projekterne har forskellige formål og karakter, men ens for dem alle er et ønske om at involvere både borgere og erhvervsliv i udviklingen af de forskellige byrum. Derfor er boligorganisationen Østjysk Bolig også med i vandtårnsprojektet. Østjysk Bolig arbejder for at skabe et mere trygt Bispehaven, og vandtårnsprojektet skal være et synligt symbol på denne udvikling i et ellers udsat boligområde.

Det aarhusianske lysfirma Moto Muto har vundet opgaven med at lyssætte vandtårnet, og onsdag den 30. august tester firmaet enkelte delelementer af lysinstallationen, for at sikre at projektet i dets endelig form har den ønskede effekt. Beboerne i Bispehaven er inviteret med til begivenheden, og de vil sammen med trafikanterne på Ringvejen blive vidne til en illumination, hvor den nederste del af tårnet bliver oplyst af en vandeffekt, der understreger vandtårnets funktion. Den øverste del, der kan ses på 10 kilometers afstand, bliver markeret med en linje af lys. Lyset skal symbolisere horisonten, der langsomt skifter farve i takt med, at solen går ned og står op. Lyset og farverne vil skifte sammen med solnedgangen og årstiderne og på den måde understrege det naturlige lys på himlen.

Pressen er velkommen ved testningen, som finder sted onsdag den 30. august fra kl. 17.30. Programmet er:

• 17.30 - 18.00: Østjysk Bolig serverer suppe for beboerne i Bispehaven og andre interesserede
  • 18.00 - 18.15: Velkomst ved Aarhus Vand og Lys på Aarhus
  • 18.15 - 18.30: Rosita Dalgaard fra Enemærke & Petersen fortæller om Tryghedsrenoveringen i Bispehaven
  • 18.30 - 19.00: Idéerne bag projektet ved Moto Muto
  • 19.00 - 20.00: Test af lyset

Sted: Fællesskabernes Hus, Bispehavevej 29

Den officielle indvielse af lysinstallationen finder sted fredag den 20. oktober.

For yderligere information kontakt
Projektleder Lars Schindhelm, Aarhus Vand, tlf. 8947 1313, mail las@aarhusvand.dk Projektleder og arkitekt Cecilie Have Hørlyck, Lys på Aarhus - Teknik og Miljø, Aarhus Kommune tlf. 4185 9898, mail cecho@aarhus.dk