Aarhus Vands kommende domicil bliver del af innovationsdistrikt for vand - 10. marts 2021

Aarhus Vand tager første spadestik til et nyt domicil i det sydlige Aarhus og bliver dermed første virksomhed i Water Valley Denmarks innovationsdistrikt - et epicenter for innovation på vandområdet.

Fredag d. 12. marts tager CEO Lars Schrøder og bestyrelsesformand Flemming Besenbacher, Aarhus Vand, første spadestik til et nyt domicil, der skal samle alle vandselskabets 230 medarbejdere under samme tag.

Domicilet, der står færdig i slutningen af 2022, er tegnet af Cebra Arkitekter. Totalentreprenør er Raundahl og Moesby, rådgivende ingeniør er Niras, og bygherrerådgiver er ERIK Arkitekter. Cebra Arkitekter og Raundahl og Moesby deltager i arrangementet, der finder sted fra kl. 9:15-9:45 på byggegrunden ved hjørnet af Hasselager Allé og Hasselager Centervej i Viby.

På grund af corona live streames arrangementet, men pressen er velkommen til at dække det fysisk.

Første virksomhed i innovationsdistrikt

Placeringen af domicilet er bestemt ikke tilfældig. Den hænger nøje sammen med, at Aarhus Vand er medinitiativtager til Water Valley Denmark, der er et innovationsdistrikt for vandteknologi, der i de kommende år etableres i området. Med etableringen af domicilet i det 70.000 kvadratmeter store område, der er afsat til innovationsdistriktet, bliver Aarhus Vand den første virksomhed i Water Valley Denmark.

Ambitionen er, at innovationsdistriktet vil tiltrække en række danske og internationale kommercielle aktører, forskning, startups og forsyninger, der kan accelerere viden, innovation og investering inden for vand og dermed understøtte dansk vækst og eksport. Med andre ord er visionen at skabe vandets svar på Silicon Valley i Aarhus.

Vand bliver synligt element

Aarhus Vands domicil bliver et ’vandhus’, hvor vand er et synligt aspekt i byggeriet. Regnvand bliver genanvendt til toiletskyl og vask i både administrationsbygningen og i de to servicehaller, ligesom regnvand bliver anvendt rekreativt på de udendørs arealer. Herved skabes et demonstrationsprojekt for håndtering af regnvand på egen grund.

Program for første spadestik d. 12. marts

Kl. 9:15: Velkomst og præsentation af programmet v. CEO Lars Schrøder, Aarhus Vand
Kl. 9:20: Tale v. bestyrelsesformand Flemming Besenbacher, Aarhus Vand
Kl. 9:25: Tale v. CEO Lars Schrøder, Aarhus Vand
Kl. 9:30: Tale v. CEO Carsten Raundahl, Raundahl og Moesby, totalentreprenør på projektet
Kl. 9:35: Tale ved arkitekt Mikkel Frost, Cebra Arkitekter
Kl. 9:40: 1. spadestik v. Flemming Besenbacher, Lars Schrøder, Carsten Raundahl og Mikkel Frost
Kl. 9:45: Afslutning v. CEO Lars Schrøder, Aarhus Vand

Du kan deltage i live streamingen fra arrangementet via linket her.

For yderligere information

Lars Schrøder, CEO i Aarhus Vand, tlf. 8940 1100, mail: lars.schroder@aarhusvand.dk